Hvad er god ledelse?
Men hvad er god ledelse egentlig? En god leder forstår sine medarbejdere, ser den enkeltes styrker, motiverer og sætter tydelige og klare mål. Som en god leder skal du have en lang række egenskaber, som du skal mestre heriblandt gode lytte evner, empati, projektledelse, kunne kommunikere og holde fokus.
Hvad kendetegner en god leder?
- Sætte klare mål og visioner
- Engagere, motivere, coaching og skabe trivsel – både for den enkelte medarbejder og teamet
- Formidle og kommunikere
- Håndtere relationer og forskellige kulturer
- Dialog og evnen til at lytte
- Beslutningskraft og samarbejde
- Gennemslagskraft og inddragelse
- Konflikthåndtering
- Inspirere og vise åbenhed og ærlighed
- Struktur og fleksibilitet
- Forestille sig forandringer og skabe visioner
Hvornår er man en dårlig leder?
En dårlig leder undgår konflikter, anerkender ikke sine medarbejdere og er utydelig i deres kommunikation.
Hver tredje dansker skifter job på grund af dårlig ledelse
Flere undersøgelser viser, at dårlig ledelse er den hyppigste grund til, at man i Danmark skifter job. Det er bl.a. de basale ledelsesmæssige kompetencer, som mangler. Oftest har man som leder fokus på at nå et mål, men glemmer vigtigheden i at inddrage, motivere og lede deres medarbejdere.
For at blive den bedste leder for dine medarbejdere er det essentielt, at du er klædt ordentligt på til at varetage lederrollen.
Ønsker du at styrke dine kompetencer inden for ledelse?
Så tilbyder vi i DEKRA Business kurser inden for ledelse, som tager udgangspunkt i din hverdag og virksomhed.